Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

آخرین اخبار
» نگاه اقتصادی و راهبردی نقش گمرک جمهوری اسلامی ایران در توسعه صادرات غی ...
» اظهار نظر حسابرس بر خرید سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...
» بررسی مدیریت زنجیره تأمین از بعد انسانی ...
» بررسی نظریه ها و راههای بهبود انگیزش کارکنان در سازمانها ...
» از بشر دوستی تا تحول؛ نگاهی به بازاریابی حمایتی در کسب و کار مؤسسات و ...
» بررسی ارتباط بین مؤلفه های آمیخته بازاریابی مرتبط با شکل گیری تصویر ...
» اثر اعتماد بر قصد پذیرش بانکداری اینترنتی مشتریان شعب بانک ملّت شهر رش ...
» گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ مرکز راهبردی در توسعه بازار اسلامی ...
» مدیریت الگوهای خرده فروشی
» استراتژی را نباید گفت؟!
 
جستجو
 
پیوند ها

» آموزشگاه بازاریابی
» پرتال رسمی TMBA
» سايت انتشارات بازاريابی
» سايت روزنوشته های پرویز درگی
» سایت مارکتینگ نیوز
» سایت بانك مقالات بازاريابی
» سایت دوماهنامه توسعه مهندسی بازار
» سایت بازاريابي حسي - ميداني
» سایت استعداد شناسی منابع انسانی شایسته
» سایت پادکست بازاریابی ایران
» سايت مشاوره بازاريابی
» سايت تحقيقات بازاريابی
» آموزشگاه بازارسازان
» دپارتمان نورومارکتینگ
» ماهنامه بازاریاب بازارساز

 
تأثیر معنویت سازمانی بر افزایش بهره وری و اثربخشی فعالیت کارکنان

نویسنده:
مرتضی ایلات
mortezae2008@gmail.com 

چکیده TMBA:
 معنويت سازمانی، از مفاهيم جديدي است كه در ساليان اخير در ادبيات مديريت و كسب و كار در غرب ظهور كرده است وقتي از آن به عنوان يك پارادايم جديد نيز ياد مي شود دنياي غرب كه در چهارصد سال گذشته سعي در جدايي امور دنيوي و معنوي داشته است، اكنون در جست و جوي يكپارچگي آنهاست. همچنین در خصوص بهره وری می توان گفت: تلاش براى افزایش بهره ورى و اثربخشی نیروى انسانى و استفاده بهینه از نیروى انسانى یکى از برنامه هاى حیاتى سازمانها محسوب مى گردد. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی تأثیر معنویت سازمانی بر افزایش بهره وری و اثربخشی فعالیت کارکنان می باشد. در این مقاله ابتدا مفهوم معنویت سازمانی تشریح گردیده، به شناخت مفهوم معنویت در سازمان، بهره وری و اثربخشی پرداخته شده و در ادامه با بررسی مطالعات متعدد تأثیر معنویت سازمانی بر بهره وری و اثربخشی فعالیت کارکنان تبیین می شود. با توجه به تنوع ديدگاه ها درباره معنويت، در ادبيات، معنویت در محیط کار در بر گیرنده سه دیدگاه است: 1) دیدگاه منشأ درونی: معنویت یک مفهوم یا اصل است که از درون یک فرد نشأت می گیرد. 2) دیدگاه دینی: این دیدگاه به تعاریف معنویت از جانب مذاهب مختلف باز می گردد 3) دیدگاه هستی گرا: معنویت را جستجویی برای معنا می شمرد. معنويت را معنا جويي در كار و زندگي انسان مي داند. بهره وری یعنی استفاده بهینه از منابع گوناگون جهت تولید کالاها و خدماتی که رضایت مصرف کنندگان را جلب کند، رضایت شغلی کارکنان را به حداکثر برساند و مطلوبیت زندگی کارکنان را در همه ابعاد آن، افزایش دهد. یکی از عواملی که می تواند در افزایش بهره وری نقش مهمی ایفا کند، نیروی انسانی است.
از عمده مواردی که تأثیر شگرفی بر افزایش بهره وری و اثربخشی کارکنان دارد معنویت سازمانی است. طبق بررسیهای انجام شده از پیشینه تحقیقات مرتبط معنویت سازمانی تأثیر مثبتی بر بهره وری و اثر بخشی فعالیت کارکنان دارد. بنابراین ضرورت توسعه مفاهيمي با ابعاد جديد كه معنويت سازمانی در رأس آن قرار دارد احساس مي شود.

 

ادامه مطلب