Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

آخرین اخبار
» معرفی کتاب: مقدمه‌ای بر بازاریابی ورزشی ...
» تاثیر استعدادیابی منابع انسانی بر بهره وری یک سازمان ...
» نقش مدیریت کیفیت جامع در عملکرد صنعت حمل و نقل جاده ای استان گیلان ...
» بررسی تاثیر فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) برعملكرد شركت پتروشيمي فجر ...
» بررسي نقش ارزش ها و تجربه بر رفتار مصرف كننده ...
» بررسی آثار اگهی دادن و تبلیغات فروش بر تساوی برند و تاثیر این ابعاد بر ...
» بیمه و نقش آن در توسعه اقتصادی
» بررسی تأثیر ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایت مشتری ...
» بررسی مفاهیم کارایی زیستی و بهره وری سبز حساسیتی برای توسعه بازار سبز ...
» معرفی کتاب: تدوین برنامه‌های موفق حمایت مالی در ورزش ...
 
جستجو
 
پیوند ها

» آموزشگاه بازاریابی
» پرتال رسمی TMBA
» سايت انتشارات بازاريابی
» سايت روزنوشته های پرویز درگی
» سایت مارکتینگ نیوز
» سایت بانك مقالات بازاريابی
» سایت دوماهنامه توسعه مهندسی بازار
» سایت بازاريابي حسي - ميداني
» سایت استعداد شناسی منابع انسانی شایسته
» سایت پادکست بازاریابی ایران
» سايت مشاوره بازاريابی
» سايت تحقيقات بازاريابی
» آموزشگاه بازارسازان
» دپارتمان نورومارکتینگ
» ماهنامه بازاریاب بازارساز

 
پژوهشنامه ی علوم اقتصادی منتشر شد.

پژوهشنامه علوم اقتصادی ، شماره 2 (پیاپی 39)، سال دهم ، نیمه دوم 1389 از انتشارات دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد.

پژوهشنامه ی علوم اقتصادی حاوی مطالب زیر است:

-  گذار پس انداز و نقش تعیین کننده های آن در اقتصاد ایران

   مهدی تقوی

   ابراهیم رضایی

تحلیل داده – ستانده ای بخش اطلاعات اقتصاد ایران

   اسفندیار جهانگرد

   حمیده نیسی

ترکیب شبکه های عصبی برای پیش بینی قیمت سهام

   نیما حاتمی

   حجت میرزازاده

   رضا ابراهیم پور

بررسی دقت پیش بینی دو مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و مدل بتای پاداشی در بورس اوراق بهادار تهران

   ولی خدا دادی

   محسن دستگیر

   حمید نصر اصفهانی

تحلیل اقتصادسنجی تابع تقاضای پول در ایران

   مرتضی سامتی

   مهدی یزدانی

- بررسی رابطه ی متغیرهای کلان اقتصادی و شاخص بازده نقدی سهام در بورس اوراق بهادار تهران

   سید حسن سجادی

   حسن فرازمند

   هاشم علی صوفی

-  مقایسه کارایی سرپرستی های پست بانک ایران با استفاده از دو روش DEA و SFA

   مرجان فقیه نصیری

   بهاره عریانی

   علیرضا سوری

   علیرضا گرشاسبی

پژوهشنامه علوم اقتصادی ، علمی – پژوهشی است و هر شش ماه یکبار از سوی دانشگاه مازندران چاپ و انتشار می یابد.

دکتر مهرداد مدهوشی ، مدیر مسئول ، و دکتر احمد جعفری ، سردبیری این پژوهشنامه را برعهده دارند.

نشانی اینترنتی      http://shsjournal.umz.ac.ir

تلفن 5342523 (0112) – 5245415 (0112)

 
 
تازه‌ترین شماره فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات از دفتر نشریه دریافت شد.

نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، نشریه‌ای علمی- پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که بهار 1390 آن را دانشگاه تهران برای سایت دفتر ارتباط با دانشگاه ارسال کرد.

این شماره نشریه مدیریت فناوری اطلاعات (دوره 3، شماره 6، بهار 1390) دارای عناوین زیر است که می‌خوانید:

 - ارزیابی سطح بلوغ تعامل‌پذیری سازمانی مؤسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

منیژه حقیقی نسب، سامیه خسروی

 - پژوهشی درباره‌ی وب‌سایتهای پنج دانشگاه بزرگ دولتی ایران و ارائه الگوی مناسب

شمس‌السادات زاهدی

 - مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی‌های بازاریابی در صنعت نرم‌افزار ایران

شهریار عزیزی، وحید مکی‌زاده، بهتاش جمالیه بسطامی

 - اندازه‌گیری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات در صنعت خدمات مالی ایران، مقایسه‌ی بانک‌های بخش (خصوصی و دولتی) با استفاده از چارچوب COBIT4.1

مهدی غضنفری، محمد فتحیان، مجتبی رئیس صفری

 - طراحی سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری جهت مدیریت بانکی از منظر تجهیز منابع (مورد پژوهی بانک کشاورزی)

محمداسماعیل فدایی نژاد، سیدجلال صادقی شریف، حمید بناییان

 - رویکردی نوین در تولید سفارشی انبوه بسته‌های نرم‌افزاری (مطالعه موردی)

محمود فیروزیان، سینا آقایی

 - تعیین عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ریسک پروژه‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌های مجازی

محمد موسی‌خانی، شهریار محمدی، ماندانا مدیری آثاری

 - ارائه مدلی برای انتخاب پیمانکاران در پروژه‌های نرم‌افزاری

امیرحسن ناصری، امیر افسر

 - خلاصه انگلیسی مقالات

مدیر مسئولی این نشریه را دکترسیدرضا سید جوادین استاد دانشگاه تهران، و سردبیری آن را دکتر بابک سهرابی دانشیار دانشگاه تهران بر عهده دارند .

شایان ذکر است برای اطلاعات بیشتر درباره این نشریه با شماره تلفن 61117637  تماس بگیرید.

 
 
تازه‌ترین شماره نشریه مدیریت فناوری اطلاعات از دفتر نشریه دریافت شد.

نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، نشریه‌ای علمی- پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که پاییز و زمستان 1389 آن را دانشگاه تهران برای سایت دفتر ارتباط با دانشگاه ارسال کرد.

این شماره نشریه مدیریت فناوری اطلاعات (دوره 2، شماره 5، پاییزو زمستان 1389) دارای عناوین زیر است که می‌خوانید:

 - ارائه مدلی برای رضایت کاربران نهایی سیستم‌های اطلاعاتی با رویکرد عدالت‌محوری

شعبان الهی، لیلا نامداریان

 - بررسی و الویت‌بندی عوامل فرهنگی مؤثر در به اشتراک‌گذاری دانش در مراکز تحقیق و توسعه پتروشیمی

معصومه پهلوانی، رضا پیرایش، وحیده علیپور، محمد باشکوه

 - سنجش آمادگی الکترونیک در معماری منابع انسانی با رویکرد استراتژیک (پژوهشی در شرکت ملی نفت ایران)

سیدرضا سیدجوادین، سعید شهباز مرادی، طهمورث حسنقلی‌پور، علی داوری

- ارائه رویکردی کیفی برای مدلسازی توان رقابتی بنگاه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته (مورد مطالعه: صنعت نرم‌افزار)

محمود صارمی، علی حیدری

 - چالش مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های مجازی- برسی رابطه‌ی بین درجه مجازیت سازمان و تعهد سازمانی

حسن عابدی جعفری، مونا جام پرازمی، هانیه سادات بی‌ریایی

 - مطالعه فاکتورهای موفقیت و شکست و نمودهای آن‌ها در پروژه‌های بازمهندسی فرآیندهای کسب‌وکار در ایران به واسطه‌ی به‌کارگیری چارچوب همه جانیه

احمد علی بابایی، محمد اقدسی، بهروز زارعی

 - بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات همراه با استفاده از روش تحلیل مسیر

مریم محامدپور، زهره مطمئن فعال، مهدی فسنقری

 - ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر فرآیند انطباق کاربران با سیستم‌های اطلاعاتی: پژوهشی پیرامون شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران

طاهره منزوی، بهروز زارعی

 - مدل‌سازی ساختاری تأثیر ابعاد OCB بر عملکرد تیم‌های مجازی

منصور مؤمنی، محمود دهقان نیری، محمدرضا اخوان انوری، کامیار رئیسی فر

 - خلاصه انگلیسی مقالات

مدیر مسئولی این نشریه را دکترسیدرضا سید جوادین استاد دانشگاه تهران، و سردبیری آن را دکتر بابک سهرابی دانشیار دانشگاه تهران بر عهده دارند .

 

شایان ذکر است برای اطلاعات بیشتر درباره این نشریه با شماره تلفن 61117637  تماس بگیرید.

 
 
تازه‌ترین شماره نشریه مدیریت دولتی از دفتر نشریه دریافت شد.

نشریه مدیریت دولتی، نشریه‌ای علمی- پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که پاییز و زمستان 1389 آن را دانشگاه تهران برای سایت دفتر ارتباط با دانشگاه ارسال کرد.

این شماره نشریه مدیریت دولتی (دوره 2، شماره 5، پاییز وزمستان 1389) دارای عناوین زیر است که می‌خوانید:

 - طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد: مطالعه موردی ستاد تعزیرات حکومتی گندم، آرد و نان

الهام پیروز، سید حسین رضوی، شیده سادات هاشمی

 - بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن

داود حسینی هاشم‌زاده

 - رابطه رهبر- پیرو (LMX) در ایجاد انرژی و بروز خلاقیت در محیط کاری

حسن درویش، نسرین فرزانه دخت

- ارایه مدل جامع عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی مطالعه‌ی موردی: کارکنان شرکت ملی نفت ایران

حسن زارعی متین، سیدمهدی الوانی، غلامرضا جندقی، فریدون احمدی

 - بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران

بهنام شهائی، احمدعلی خائف الهی

 - تبیین جایگاه رسانه‌های جمعی در جامعه‌ی دانایی با رویکرد مدیریتی

محمدصادق ضیائی، طاهر روشندل اربطانی، حسن خجسته، حسین مقیمی

- مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیک‌های مدیریت تصویرسازی رو به‌ بالا بر رفتار شهروندی سازمانی

عباس عباسپور، امیرناصر سجادی نسب، تورج کریمی، حمیدرضا یزدانی

 - ارائه مدلی جهت شناسایی فرآیندهای کاندیدای برون‌سپاری در سازمان بر مبنای رویکرد کارت امتیاز متوازن و ماتریس استراتژی‌های برون‌سپاری

سید جلیل لاجوردی، علیرضا بوالهری

 - توجیه‌پذیری پدیده پافشاری بر تصمیمات اولیه مدیران در بخش دولتی

اصغر مشبکی، علیرضا پویا، مهدی منظری حصار

 

 - خلاصه انگلیسی مقالات

مدیر مسئولی این نشریه را دکتر سیدرضا سید جوادین استاد دانشگاه تهران، و سردبیری آن را دکتر غلامرضا طالقانی دانشیار دانشگاه تهران بر عهده دارند.

 

شایان ذکر است برای اطلاعات بیشتر درباره این نشریه با شماره تلفن 61117637  تماس بگیرید.

 
 
تازه‌ترین شماره فصلنامه مدیریت بازرگانی از دفتر نشریه دریافت شد.

نشریه مدیریت بازرگانی، نشریه‌ای علمی- پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که پاییز 1389 آن را دانشگاه تهران برای سایت دفتر ارتباط با دانشگاه ارسال کرد.

این شماره نشریه مدیریت بازرگانی (دوره 2، شماره 5، پاییز 1389) دارای عناوین زیر است که می‌خوانید:

  • تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی: مطالعه موردی صنعت برق

طهمورث حسنقلی‌پور، محمود متوسلی، شاپور محمدی، فرشید حسینی

  • تحلیل شاخص‌های ارزیابی رقابتی بودن بازار برق ایران: مطالعه موردی

جعفر رزمی، سیدفرید قادری، امین ذکایی آشتیانی

  • الگوسازی آمیخته ترفیع با رویکرد منطق فازی (مطالعه موردی صنعت باتری خودرو)

مهران رضوانی، سیدحمید خداد حسینی

  • تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان خانگی لامپ کم مصرف شهر رشت)

محمدرحیم رمضانیان، رضا اسماعیل‌پور، سیده هدیه تندکار

  • تعهد در روابط سازمان با سازمان (مطالعه موردی شرکت ملی گاز ایران)

بهرام رنجبریان، حسین معینی، مرتضی شفیعی، مهدی یزدان‌شناس

  • عوامل مؤثر بر عملکرد نیروی فروش با رویکرد دوسطحی

شهریار عزیزی، احمد روستا

  • بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی هتل‌های چهار و پنج ستاره اصفهان)

سیدمحسن علامه، ایمانه نکته‌دان

  • طراحی و تبیین الگوی بازاریابی جهان تراز در ایران

زهره دهدشتی، حسن قاسمی، حسین عابدی

  • بررسی جایگاه نظام مدیریت پروژه در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌های پیمانکاری عمومی (مطالعه موردی شرکت بین‌المللی توسعه و مهندسی پارس)

عباس منوریان، فاطمه غزائیان

  • خلاصه انگلیسی مقالات

مدیر مسئولی این نشریه را دکترسیدرضا سید جوادین، و سردبیری آن را دکتر طهمورث حسنقلی‌پور بر عهده دارند که  هر دو از اساتید دانشگاه تهران هستند.

 

شایان ذکر است برای اطلاعات بیشتر درباره این نشریه با شماره تلفن 61117637  تماس بگیرید.

 
 
تازه‌ترین شماره نشریه پژوهشهای اقتصادی از دفتر نشریه دریافت شد.

فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، نشریه‌ای علمی- پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس است که بهار 1390 آن را دانشگاه تربیت مدرس برای سایت دفتر ارتباط با دانشگاه ارسال کرد.

این شماره فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (سال یازدهم، شماره اول، بهار 1390) دارای عناوین زیر است که می‌خوانید:

  • بررسی رابطه‌ی علی و معلولی عوامل تأثیرگذار در تقاضای مسکن شهری استان تهران

دکتر محمدحسین حسنی صدرآبادی، سارا مشفق

  • برسی اثر عدالت بین زمانی بر رشد اقتصادی با تأکید بر نقش ارجحیت زمانی، مطالعه موردی: اقتصاد ایران

دکتر رسول بخشی دستجردی

  • بررسی اثر شاخص‌های کلان اقتصادی بر مطالبات معوق بانک‌ها

هادی حیدری، زهرا زواریان، ایمان نوربخش

  • تأثیر تورم بررشد اقتصادی در ایران با تأکید بر نا اطمینانی

دکتر خسرو پیرانی، بهاره دادور

  • تأثیر نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای منتخب خاورمیانه (ترکیه، امارات، عربستان، کویت، پاکستان)

دکتر بهرام سحابی، دکتر حسین صادقی، علی‌اکبر شوره کندی

  • خدمات گردشگری در کشورهای گروه 8- D : شناسایی توانایی‌ها و مزیت‌ها در این کشورها

دکتر رضا نجارزاده، مونا تاسان

  • تعیین حد آستانه‌ای سهم حق‌الضرب پول از GDP با در نظرگرفتن تأثیر آن بر رشد اقتصادی «موردکاوی تجربی ایران 1345- 1386»

دکتر سهراب دل‌انگیزان، دکتر کیومرث سهیلی، الهه خالویی

مدیر مسئولی این نشریه را دکتر علی‌محمد احمدی، و سردبیری آن را دکتر یداله دادگر بر عهده دارند که هر دو از دانشیاران  دانشگاه تربیت مدرس هستند.

 

شایان ذکر است برای اطلاعات بیشتر درباره این نشریه با شماره تلفن 82883907  تماس بگیرید.

 
 
مديريت منابع انساني (مفاهيم، تئوريها و كاربردها)
مؤلف دكتر آرين قلي­پور

ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)

تعداد صفحات: 547 صفحه

قیمت: 6850 تومان

انقلابی که علم تجربی و عقلانیت ابزاری پرچمدار آن شد جهان را در نوردید و سازمان را بر انسان چیرگی بخشید به گونه‌‌ای که انسان بار دیگر به صورت کاملاً داوطلبانه برده آفریده خود شد. تردیدی نيست که در سایه این انقلاب، این علم و این نوع عقلانیت، جسم انسان روز به روز آسوده‌تر ولی روانش رنجورتر می‌‌شود. در این بین با کمال بی اعتنایی به حقیقت، غایت آمال مدیریت منابع انسانی این است که از استقرار صرفاً چرخ‌‌دنده‌‌وار انسانها در سازمانها جلوگیری کند و انسان دور‌‌افتاده از طبيعت و فطرت به خاطر منزلت و قدرت را به طور تدریجی از این وضعیت برهاند.

منابع انساني هر سازمان، عامل اصلي حيات آن سازمان است و از اين رو شناخت انسان براي مديريت اثربخش آن ضروري مي‌‌باشد. مدیریت منابع انسانی بر مبنای مفاهیم رفتار سازماني بنا شده است که با تلاشهاي نظام‌‌مند براي شناخت، درک و کنترل رفتار انسان، تحقق اهداف سازماني را امکان‌پذير می‌سازد. مدیریت منابع انسانی درصدد است تا ضمن تضمین بهره‌وری منابع انسانی و سودآوری سازمان، بخشی از نیازهای انسان نیز برآورده گردد.

این کتاب حاصل یافته‌های علمی است که با متدلوژیهای معتبر و محکم به‌‌دست آمده‌‌اند و از آنجا که شرافت و اصالت محققان دخالتی در اثبات یا تأيید آنها نداشته است از چنان تعمیم‌‌پذیری و عینیتی برخوردارند که امکان تبدیل علم به افیون روشنفکران را مهیا می‌سازد و بي‌‌هيچ تردیدي پذیرفته می‌‌شوند.

تلاش شده است که تا حد امكان ايده‌‌ها و مفاهيم مدیریت منابع انسانی به صورت مختصر و منسجم ارائه گردد. البته همه ايده‌‌هاي كتاب کاملاً بديع نبوده، در هر كدام از مفهوم‌‌پردازيها جلوه‌‌هاي انديشه دانشمندان علوم انساني مشهود است. در كتاب ضمن استفاده از نظرات انديشمندان، در مواردي مفاهيم، متناسب با بحث به گونه‌‌اي تعديل‌‌يافته كه ممكن است براي خود آنان متفاوت به نظر آيد؛ شايد با اين كار در حق آنها بي‌‌انصافي شده باشد ولي قدرشناسي تاريخي و تكرار بي‌‌كم‌‌وكاست نظريه‌‌ها فضيلتي علمي محسوب نمي‌‌شود، در عين حال كتاب به امانتداري پاي‌‌بند بوده است.

كتاب حاضر بر مبناي تفكرات ارزشمند اندیشمندان بزرگ تکوین یافته و نوشته‌‌هاي بزرگان موجب غناي كتاب شده است. علاوه بر تحقیقات دست اول، كتابهاي مهم مدیریت منابع انسانی از جمله دسلر، دیسنزو و رابينز، اسنل و بهلندر، ایوانکویچ، آرمسترانگ، نوئه، میرسپاسی، سعادت در تكوين اين كتاب نقش بسيار زيادي داشته است.

کتاب حاضر نيازهای مخاطبان متعددی را برطرف می‌کند: گروه اول دانشجويان مديريت در دوره‌‌های كارشناسي در گرايشهاي مديريت دولتي، بازرگاني، صنعتي، بيمه، جهانگردی، کارآفرینی، حسابداری و مالی که مطالب کتاب، سرفصل جديد آموزش عالی را براي آنها به طور کامل پوشش می‌‌دهد. گروه دوم دانشجويان مديريت در دوره‌های كارشناسي ارشد در گرايشهاي مديريت دولتي، بازرگاني، صنعتي، بازاريابی، جهانگردی (توريسم)، مالی، شهري، اجرايي، ام‌‌بي‌‌ای، سيستم، فناوري اطلاعات (IT)، كارآفريني، رسانه و منابع انسانی و امور فرهنگی که كتاب علاوه بر مطالب درسی مي‌‌تواند منبع خوبی برای تحقيقات آنها باشد. گروه سوم مديران اجرايي و کارکنان سازمانها و شركتها که کتاب حاوي مضامين کاربردی مؤثری برای آنها به منظور هدايت منابع انسانی و حضور موفق در سازمان است.

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته مدیریت، اقتصاد و حسابداری در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «مدیریت منابع انسانی» به ارزش هر کدام 3 واحد تدوین شده است. امید است که علاوه بر جامعه دانشگاهی، مدیران و سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.
 
 
کاتلر و مدیریت بازاریابی برای جذب سرمایه

نام کتاب : مدیریت بازاریابی برای جذب سرمایه

نویسندگان : فیلیپ کاتلر، هرمادان کارتاجایا، اس دیوید یانگ

مترجمان : دکتر عبدالحمید ابراهیمی ، دکتر هرمز مهرانی

ویراستار : راحله قنبری

ناشر : مهکامه

تعداد صفحات :223 صفحه

قیمت : 5500 تومان

کتاب حاضر اثر مشترک سه تن از برجسته ترین صاحبنظران مسائل بازاریابی و مالی است. کاتلر به عنوان پدر بازاریابی جدید سالهاست که در ایران شناخته شده است. کتابهای درسی او به عنوان کتابهای مرجع هم برای آزمونهای مدارج عالی ، و هم برای گره گشایی در کسب و کارها مورد توجه عام و خاص است.

اما این کتاب و ویژگی های آن :  مخاطبان این کتاب 5 گروه هستند :

1- کار آفرینان

2- مالکان کسب و کارهای کوچک

3- مدیران مالی شرکت های بزرگ در حال رشد که نیاز به پول قابل ملاحظه ای دارند.

4- شرکتهای بزرگی که با مشکل مالی روبرو هستند.

5- دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف

مترجمان این کتاب پیشتر نیز با همکاری در قالب ترجمه کتاب دایره المعارف بازاریابی از A تا Z ، در شناسایی افکار کاتلر در ایران تأثیر به سزایی داشته اند.

 
 
اقتصاد بين‌الملل (تجارت و ماليه بين‌الملل)

 مؤلف: دكتر علیرضا رحیمی بروجردی

 ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)

 تعداد صفحات: 718 صفحه

 قیمت: 16000 تومان

 برجسته‏ترين ويژگي جوامع کنوني که آن ‏را از جوامع قرون گذشته متمايز مي‏کند، ضرورت ارتباطات و همزيستي در ساية همياري و برقراري روابط با ديگر اقوام و  ملل است. «روابط اقتصادي بين‏المللي» از جمله مهم‌ترين و عمده‏ترين رشته‏هاي تشکيل‌دهندة اين روابط است و در ساية‌ اين روابط، اغلب کشورهاي جهان به صادرات کالا، خدمات و عوامل توليد مي‏پردازند تا از اين طريق بتوانند از عهدة آن دسته از واردات کالا، خدمات و عوامل توليد برآيند که توليدشان به سبب بالا بودن هزينه يا نبودن و کميابي امکانات توليد، مقرون به صرفه نيست. بنابراين، ايجاد روابط بين‏المللي مناسب در تأمين رفاه اقتصادي کشورها نقش بسزايي دارد که اين جنبه، پيوند نزديک اقتصاد بين‏الملل و اقتصاد داخلي را آشکارتر مي‌كند و اهميت ويژه بررسي روابط اقتصادي بين‏المللي را نمايان مي‏سازد.

«روابط اقتصادي» ميان جوامع را «رابطه متقابل» مي‏گويند. از آنجا که رشد تجارت جهاني افزايش بيشتري نسبت به رشد توليد جهاني در طول دهه‏هاي گذشته داشته است، امروزه روابط متقابل بين‏المللي رشد چشمگيري يافته است و به اين ترتيب، بخش اعظم رفاه اقتصادي بسياري از کشورها بر روابط متقابل بين‏المللي استوار شده است.

«اقتصاد بين‏الملل» به بررسي روابط اقتصادي ميان کشورها مي‏پردازد و جريان حرکت کالا،‌ خدمات و سرمايه را در ميان کشورها مورد مطالعه قرار مي‏دهد. ابزاري که در مطالعة اقتصاد بين‏الملل استفاده مي‏شود، متفاوت از ابزاري است که در اقتصاد داخلي به کار مي‏رود. همچنين، تفاوت اقتصاد بين‏الملل و اقتصاد داخلي در اينجا نهفته است که گاهي کشورها محدوديتهايي بر سر راه حرکت آزاد بين‏المللي کالا، خدمات و عوامل توليد ايجاد مي‏کنند. دامنة محدوديتها ممکن است به صورت محدوديتهاي تعرفه‏اي يا غير تعرفه‏اي باشد. دامنة محدوديتهاي غير تعرفه‏اي وسعت بسياري دارد که شامل محدوديتهاي مربوط به تفاوت در زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و غيره است.

از ويژگيهاي منحصر به ‏فرد كتاب اين ‏است كه دو موضوع بسيار مهم يعني تجارت بين‏الملل و مالية بين‏الملل را در سطوح كارشناسي و عالي در اختيار دانش‏پژوهان علم اقتصاد قرار مي‏دهد. تأليف نهايي اين كتاب كه قريب 20 سال به طول انجاميد، ضمن آنكه دربرگيرندة آخرين دستاوردهاي علمي بوده،‌ تجربيات مؤلف را در بازنويسي دوبارة‌ كتاب مورد استفاده قرار داده است.

كتاب اول را روابط تجاري بين‏المللي يا به طور اختصار،‌ تجارت بين‏الملل تشكيل مي‏دهد كه شامل جديدترين نظريه‏هاي تجارت بين‏الملل است و در پايان،‌ شاخصهاي مزيت‏ نسبي بررسي مي‌شود. مؤلف سعي كرده است که انواع مختلف متُدهاي تبيين و تخمين مزيت نسبي را براي دانشجويان دوره‏هاي كارشناسي و عالي فراهم سازد تا بدين ‏وسيله، پژوهشگران بتوانند به آساني ضمن در اختيار داشتن تازه‏ترين نظريه‏هاي تجارت بين‏الملل، به اکثر شاخصهايي که در تخمين مزيت ‏نسبي در تحقيقات کاربردي، استفاده مي‌شود، دسترسي داشته باشد.

كتاب دوم، نظريه‏هاي روابط پولي بين‏المللي يا به اختصار، ماليه بين‏الملل را پوشش مي‏دهد كه هدف، آشنايي دانشجويان دوره‌‏هاي کارشناسي و عالي اقتصاد با مباحث مهم مالية بين‏الملل است. اين قسمت، تصوير روشن و جامعي از مباحث مقدماتي و پيشرفتة روابط پولي بين‏المللي به دانشجويان ارائه مي‏دهد. كتاب اقتصاد بين‏الملل را اساتيد مي‏توانند براي دوره‏هاي كارشناسي و عالي تدريس كنند.

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته اقتصاد در مقطع كارشناسي به عنوان منبع اصلي درس «تجارت بين‌الملل» و «ماليه بين‌الملل» به ارزش هر درس 3 واحد (جمعاً 6 واحد) تدوين شده است و براي درس «تجارت بين‌الملل» در مقطع كارشناسي ارشد نيز به عنوان منبع كمك درسي قابل استفاده است.

 
 
مديريت دولتي (سير انديشه هاي نوين)

  مؤلف:  دكتر نورمحمد يعقوبي

  ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت)

  تعداد صفحات: 248 صفحه

  قیمت: 3100 تومان

 

 مطالعه این کتاب به دانشجویان رشته مدیریت دولتي، به ویژه درس «مباني مديريت دولتي 2»، و رشته‌های حقوق عمومی، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی توصیه می‌شود.

مدیریت دولتی در دوران معاصر، تغییرات پی‌درپی و پرشتابي را تجربه می‌کند. ضرورتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناوری در دوران کنونی، ساختارهای دولتی را دستخوش دگرگونیهای شدیدی کرده است که حاصل آن گذار از الگوهای سنتی به الگوهای جدید است؛ الگوهایی که به کمک آنها دولتها بتوانند از نتايج تحولات پرشتاب به نفع خود و شهروندان استفاده كنند و با عقلانیت و اتخاذ روشهاي علمی به چالشهای احتمالی پاسخی درخور دهند. سازمانهای دولتی در عصر جدید به اتخاذ راهبردهای اثرگذار و تعاملی و اجتناب از راهبردهاي انفعالی نیازمندند؛ راهبردهایی که سازمانها را در برابر طوفانهای سهمگین تغییرات یاری رساند و از گسیختگی تاروپود سازمانها جلوگیری كند.

مانند بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، اداره بخش عمومی نیز طي تاریخ، دچار تحول و تطور چشمگیری شده است و فرضیه‌ها و نظریه‌های زیادی را در شیوه اداره سازمانها و مدیریت روابط دولت ـ شهروند به بوتۀ آزمون گذارده است که نتایج پربار بسیاری از این آزمونها، به گسترش مرزهای دانش در رشته مدیریت دولتی منجر شده است. در این میان، شرایط جديد حاکم بر دنیای معاصر، روند آزمون فرضیه‌ها و نظریه‌ها و گسترش مرزهای رشته را البته شدت بخشیده است.

نظر به اهمیت آشنایی دانشجویان مدیریت دولتی با سیر اندیشه‌های جديد این رشته و شناخت رویکرد هر کدام از این اندیشه‌ها در اداره بخش عمومی، در کتاب حاضر سعی شده است به اجمال شرایط جديد حاکم بر سازمانهای دولتی تبیین شود و اندیشه‌های جدیدی که با هدف سازگاری پویا و پاسخ به ضرورتها و الزامهای جديد شکل گرفته است بررسی گردد.

فصل اول کتاب با عنوان «عصر تغییر و ضرورت تحول در بخش دولتی»، به حوزه علمی جدید در بخش دولتی اشاره کرده و به تبیین عواملی پرداخته که مدیریت دولتی را به سوی اصلاحات هدایت کرده است. انتقاد از بخش دولتي، انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات، طرح نظريات اقتصادي ضد دولتي و نظريه انتخاب عمومي، شكل‌گيري ایدئولوژی لیبرالیسم جدید، جهاني‌شدن و رويكرد بخش خصوصي از عواملی است که در این فصل به آن پرداخته شده است.

در فصل دوم، «مدیریت دولتی نوین» و ظهور آن که یکی از برجسته‌ترین تحولات بین‌المللی در ادارۀ امور عمومی است، تشریح شده است. ماهیت مدیریت دولتی نوین و اصول زیربنایی آن، رویکردهای مدیریت دولتی نوین، الگوهای مدیریت دولتی نوین، مديريت‌گرايي و تغييرات مورد نياز، مقایسه مدیریت دولتی نوین با سنتی و انتقادهاي وارده بر مديريت دولتي نوين از مهم‌ترین محورهایی است که در این فصل بررسی شده است.

در فصل سوم به موضوع «بازآفرینی دولت» پرداخته شده و ضمن ارائه کلیاتی دربارة مفهوم و ماهیت این نهضت اصلاحی مدیریت دولتی، اصول بازآفرینی دولت به طور کامل معرفی شده است. دولت راهگشا، دولت توان‌افزا، دولت رقابتي، دولت رسالت‌مدار، دولت نتيجه‌بين، دولت مشتري‌مدار، دولت كارآفرين، دولت پيش‌گير، دولت نامتمركز و دولت بازارگرا اصول ده‌گانۀ بازآفرینی دولت است که طراحان و طرفداران این نهضت اصلاحی از آنها به عنوان اصول بنیادی جدید براي غلبه بر نارساییهای الگوی دیوان‌سالار اداره بخش عمومی یاد کرده‌اند. همچنین در بخش پایانی اين فصل به موضوعات بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات، عوامل مؤثر بر موفقیت بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات و آسیب‌شناسی فرایند بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات پرداخته شده است.

«حکمرانی خوب» عنوان فصل چهارم این کتاب است که با معرفی رویکردهای سیاست‌گذاری توسعه از سالهای پس از جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود و سپس به تعریف مفهوم، ماهیت و زمینه‌های شکل‌گیری این نظریه می‌پردازد. در ادامه این فصل مهم‌ترین ویژگیهای حکمرانی خوب، معماری و راهبردهای استقرار حکمرانی خوب بررسی شده است. بخش پایانی فصل چهارم نیز سازوکارهای بهبود عملکرد خدمات عمومی را معرفی كرده است.

«خدمات عمومی نوین» در فصل پنجم کتاب مطرح شده و ریشه‌های نظری و مفهومی آن تشریح گردیده است. مقایسه خدمات عمومی نوین با مدیریت دولتی نوین و سنتی و پیشنهادات خدمات عمومی نوین برای مدیریت دولتی، محور مطالب بعدی این فصل است.

در فصل ششم که فصل پایانی این کتاب است «دولت الکترونیک» به مثابه الگوی نوین خدمت‌رسانی در هزاره سوم معرفی شده است. تعریف دولت الکترونیک، دولت الكترونيك و تفاوت آن با كاركردهاي پيشين فناوري اطلاعات در بخش دولتي، دولت الكترونيك و تفاوت آن با الگوي حكومتگري ديوان‌سالار، كاربردها، کارکردها و ساختار دولت الکترونیک، استقرار اثربخش دولت الكترونيك با رويكرد سيستمی، دولت الکترونیک و حکمرانی الکترونیک، الگوی گذار و دولت الكترونيك و ضرورت هم‌راستايي مؤلفه‌ها از محورهای مهمی است که در این فصل ارائه شده است.

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته مديريت دولتي در مقطع كارشناسي به عنوان منبع اصلي درس «مباني مديريت دولتي 2» به ارزش 2 واحد تدوين شده است. 

 

 
صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 21 صفحه بعد