نيوشا صداقت کيش- به تازگي کتاب «استانداردهاي روابط عمومي» نوشته دکتر احمد يحيايي ايله اي، از انتشارات کارگزار روابط عمومي، وارد بازار نشر شد. از اين رو گفتگويي با دکتر يحياي ايله اي انجام داديم که در ادامه آمده است:
1- درباره ي ضرورت نگارش کتاب «استانداردهاي روابطعمومي» توضيح دهيد.آسيب شناسي روابط عمومي ايران چند واقعيت را براي ما روشن مي کند:
اول اينکه: تعريف غيرکارشناسي ساختار روابط عمومي و ترکيب آن با ديگر واحدهاي سازماني، روابط عمومي را از ماهيت و مسير اصلي منحرف کرده است.
دوم اينکه: بخش قابل توجهي از مديران و کارکنان روابطعمومي ها (بخصوص مديران) تخصص روابط عمومي ندارند و همچنين آموزشهاي بدو خدمت و ضمن خدمت را پيگيري نمي کنند.
سوم اينکه: رابطه دانشگاه و روابط عمومي سازمانها يا به طور کلي قطع است يا رشته اي ضعيف از چنين رابطه اي وجود داشته و ناکارآمد است.
چهارم اينکه منابع کاربردي حوزه روابط عمومي که عمدتا توسط مجريان روابط عمومي نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهاي علمي برخوردار است.
در واقع نگارش اين كتاب براي كاهش بخشي از اين آسيب هاست آسيب هايي كه زيربناهاي رشد و توسعه روابط عمومي را متوقف مي كند.
2- اين کتاب چه هدفي را دنبال مي کند؟تدوين كتاب استانداردهاي روابط عمومي بر مبناي يک پژوهش ميداني، سه هدف کلي را پيگيري کرده است:
1) مفهوم سازي فعاليت هاي روابط عمومي، که در جلد اول آن 75 فعاليت يا فرايند را در روابط عمومي بازگو کردهايم، براي اين کار از منابع بينالمللي و داخلي استفاده شده است و تلاش کردهايم تا تعريفي عملياتي و اجرايي از فعاليتهاي روابط عمومي را انجام دهيم.
2) ترسيم فرآيند اجرايي در حوزه هاي مختلف روابط عمومي: ترسيم شکلي براي فهم و درک راحت تر اجرايي کردن هر فعاليت و همچنين تعيين مسير کار براي هر فعاليت بر اساس تجربيات افرادي متفاوت ديده شده است.
3) تدوين اقدامات اجرايي در فعاليتهاي روابط عمومي: براي هر فعاليت در سه مرحله قبل از اجرا، حين اجرا و بعد از اجرا اقدامات اجرايي ليست شده است تا هر کارگزار روابط عمومي در انجام فعاليتها حداقل ها را بدانند و وقت و تمرکز خود را براي کار بصورت خلاقانه صرف کند.
3- اين کتاب براي چه گروهي از مخاطبان، به رشته تحرير درآمده است؟كتاب استانداردهاي روابط عمومي تمام كارگزاران روابط عمومي و تخصص هاي مشابه را مورد هدف قرار داده است. تمام كساني كه در روابط عمومي و بخشهاي تبليغات مي خواهند راهنمايي علمي و كاربردي براي انجام كارهاي خود داشته باشند اين كتاب مي تواند كمك كار آنان باشد.
4- لطفا توضيحات تکميلي خود را که براي معرفي کتاب ضروري مي دانيد، مطرح کنيد.اهداي جايزه ملي روابط عمومي به اين كتاب نشان از انجام يك كار ارزشمند در حوزه روابط عمومي كشور است. در حقيقت اين محصول نتيجه کار و تلاش گروهي از صاحب نظران، استادان و دست اندرکاران روابط عمومي کشور است و توليدي براي تمامي کارگزاران روابط عمومي مي باشد.
تلاش بسياري شده است تا يک اثر منحصر به فرد، ماندگار و کاملا کابردي توليد شود اما مطمئنا کاستي ها و نواقص بسياري دارد و اميدواريم با کمک استادان و کارگزاران و حمايت روابط عمومي هاي صاحب صلاحيت امکان توليد و انتشار آثاري مفيد تر در آينده نزديک ميسر شود.
گفتني است کتاب «استانداردهاي روابط عمومي» به قيمت بيست هزار تومان، در فروشگاه انتشارات بازاريابي موجود است.
تلفن: 51 و 66408271