Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

آخرین اخبار
» چالش هاي مديريت منابع انساني در واحد فروش وراهكارهاي پيشگيري از آن ...
» بررسی نقش توانمندسازی در تعهد سازمانی كاركنان ...
» برنامه ریزی در مدیریت بازاریابی پارکهای علم وفناوری ...
» بررسی تکنیک های فروش
» بازاریابی موبایلی
» بازاریابی تعاونی
» ساختار سازمانی و توانایی های بازاریابی ویژه در SME ...
» شناسایی علل شکست استراتژی های تنوع
» بازاریابی اجتماعی، حوزه ای نوین در مقوله بازاریابی ...
» بررسی و تحلیل تاثیر نفت در بازار و اقتصاد کشور ...
 
جستجو
 
پیوند ها

» آموزشگاه بازاریابی
» پرتال رسمی TMBA
» سايت انتشارات بازاريابی
» سايت روزنوشته های پرویز درگی
» سایت مارکتینگ نیوز
» سایت بانك مقالات بازاريابی
» سایت دوماهنامه توسعه مهندسی بازار
» سایت بازاريابي حسي - ميداني
» سایت استعداد شناسی منابع انسانی شایسته
» سایت پادکست بازاریابی ایران
» سايت مشاوره بازاريابی
» سايت تحقيقات بازاريابی
» آموزشگاه بازارسازان
» دپارتمان نورومارکتینگ
» ماهنامه بازاریاب بازارساز

 
نقش بنگاه های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشور های توسعه یافته

نویسندگان :

دکتر کریمی علویجه

عضو هیأت علمی و دکترای بازاریابی

محمد مریوانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی

دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

 

TMBA چکیده :
نگاهي به نظام اقتصاد و اجتماعي در بسياري از كشورهاي پيشرفته و نو توسعه يافته، جهان نشان مي دهد كه ايجاد و حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط يكي از اولويت هاي اساسي در برنامه هاي توسعه اقتصادي اين كشورها است. اين بنگاههاي اقتصادي علي رغم آنكه به سرمايه گذاري كمتري نياز دارند، بازدهي بيشتري داشته و درايجاد اشتغال، ايجاد بستر مناسب براي نوآوري و اختراعات و افزايش صادرات اين كشورها، نقش مهمي دارند. از سوئی می دانیم که به حدکافی واحد صنفی در کشورمان وجود دارد. در ایران وجود یک واحد صنفی به ازای هر 35 نفر می باشدو درحالیکه در تمامی دنیا به جای هر 230 نفر یک واحد صنفی وجود دارد و اینگونه افزایش افسارگسیخته و تعدد واحدهای صنفی به نفع اصناف و مصرف‌‏کننده نمی باشد.و این خود دلیلی بر عدم برنامه ریزی و مدیریت کلان واحدهای صنفی در کشور است.
از سوئی ، باتوجه به مشكلاتي كه اين گونه بنگاهها با آنها روبه رو هستند، در كشورهاي مختلف قوانين و تسهيلات گوناگوني براي حمايت از آنها به وجود آمده است و ايجاد فضاي مناسب براي كمك به رشد و توسعه آنها يكي از مسئوليتهاي اصلي دولتها است.در کشور ما نیز برای نیل به اهداف مورد نظر اهتمام ویژه ای بر حمایت از اینگونه واحدها در پیش گرفته شده که در جای خود توضیح داده خواهد شد.

واژگان کلیدی : توسعه اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی، صادرات

ادامه مطلب

 
 
عادات تحقیقاتی بازاریابی بشر به سوی وحدت نظری سیر میکند یا یا جمع گرایی؟

نویسنده :

حسن بازیار کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی
دانشگاه آزاد واحد قشم
hbazyar@ymail.com

 

TMBA چکیده:
تئوری های بازاریابی و جهت گیری های آینده ی آنان از جمله موضوعاتی است که بحث راجع به آن در حال افزایش است. موضوع مهم اینجاست که آیا می توانیم یک منطق وحدت بخش برای ایجاد دیسیپلین و نظم دادن به بازاریابی ایجاد کنیم (Vargo و Lusch 2004) و یا اینکه از رویکرد تئوری باید به بازاریابی، به دید یک رشته جمع گرایانه نگاه کرد (Moller و Halinen 2000). برای اولین بار، این موضوع با تحقیق راجع به ویژگی های بازاریابی به عنوان یک حوزه ی علمی مورد بررسی قرار گرفت. سپس مجموعه ای انتخابی از عادات تحقیق یا مکاتب بازاریابی (نظیر مدیریت بازاریابی، بازاریابی خدماتی ،کانال های بازاریابی، رویکردهای شبکه ای و تعاملی در بازاریابی تجاری، بازاریابی رابطه ای) در قالب اهداف عقلانی و فرضیات فرانظری بیان می شود. این ارزیابی بیان می کند که وجوه اساسی در سنجش مقادیر توصیفی، محدودیت ها و نزدیکی نسبی عادات تحقیقاتی، فرضیاتی است که در مورد موارد پیش رو در نظر گرفته می شود: (1) روابط مبادله ای بازاریابی (2) مفاهیم این مبادلات (3) عواملی که این مبادلات را انجام می دهند به علاوه پایه های معرفت شناختی و متدلوژیکی. در انتها از نتایج برای گفتگو راجع به پذیرش جمع گرایی نظری، در دیسیپلین بازاریابی استفاده می شود.

واژگان کلیدی: منطق حاکم خدماتی، پارادایم ها، تناقض ها و دوگانگی ها، نظریه بازاریابی

ادامه مطلب

 
 
نگاهی تحلیلی بر بازاریابی عصبی به عنوان طراحی استراتژی در کسب و کار

نویسنده :

محمدرضا جعفری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه علامه طباطبایی
mr.jafari2020@gmail.com

 

TMBA چکیده:
هدف از این مقاله، تجزیه و تحلیل رویکردهای نظری و روش شناختی به مطالعه بازاریابی عصبی به منظور طراحی استراتژی های کسب و کار است. سوال اولیه بر مبنای تلفیق پیشرفت در بازاریابی عصبی به حوزه مسیر استراتژیک است. روش پژوهش مورد استفاده، مروری بر مطالعه ادبیات این پدیده است. نتیجه گیری اصلی این مقاله این است که به دست آوردن اطلاعات از بازاریابی عصبی دقیق تر است زیرا نه تنها وضعیت های جامعه شناختی و روانی مشتریان، بلکه ویژگی های شناختی آن ها را هم در نظر می گیرد. بنابراین، علم عصب شناسی توانایی کشف بیشتر ویژگی هر گروه و بخش بازار بر مبناهای محکم تری به ما می دهد. در نتیجه شرکت قادر به توسعه ظرفیت ها و منابع با ارزش برای ایجاد استراتژی های کانونی خواهد بود .

واژگان کلیدی: بازاریابی عصبی، استراتژی، کسب وکار

ادامه مطلب

 
 
پژوهش تحلیلی بین فرهنگی‌ در حوزه اصول اخلاقی‌ حاکم بر فضای کسب و کار: موردکاوی: تاجران ترک، تایلندی و آمریکایی‌

مترجم:

سید سلمان سیدین
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران

TMBAچکیده:

این پژوهش، فرآیند تصمیم سازی اخلاقی‌ در بین تجار ترک، تایلندی و آمریکایی‌ را با در نظر  قرار دادن شدت پایبندی به ادراکات معنوی PMI))، ارزش‌های اخلاقی‌ صنفی(CEV) و اهمیت ملاحظات اخلاقی درک شده (PIE)، مقایسه می‌کند.PMI تصمیم گیری اخلاقی‌ را در یک سطح فردی تشریح می‌کند، CEV تأثیر فرهنگ اخلاقی‌ سازمان را بر تصمیم‌های انفرادی شرح می دهد و PIE به بیان اعتقادات و برداشت های تاجران از ارتباط موجود در میان تجارت، اخلاق  و سود‌ بلند مدت می پردازد. پاسخ دهنده ‌های این پژوهش (جامعه آماری)، تجار و بازرگانان حرفه‌ای هستند که در حال حاضر در حال تحصیل در رشته MBA در ترکیه (n=416)، تایلند (n=605) و آمریکا (n=446) و یا دانش آموخته آن هستند. نتایج ANOVA نشان می دهد که تجار آمریکایی‌ شاهد رفتار‌های تجاری غیر اخلاقی‌ تری نسبت به همتایانشان در ترکیه و تایلند می باشند. سازمان‌های ترک و آمریکایی،‌ CEV بالاتری نسبت به سازمان‌های تایلندی دارند. از سوی دیگر، تاجران تایلندی و آمریکایی‌ بیش از تاجران ترک، اخلاق را برای موفقیت در تجارت حائز اهمیت می‌دانند. هنگامی که سازمان ها در فعالیت‌های تجاری جهانی‌ درگیر می شوند، درک تفاوت‌ها و شباهت‌ها در برداشت های اخلاقی‌ بازرگانان کشور‌های مختلف، برای موفقیت و کار هماهنگ با یکدیگر ارزش پیدا می کند. انتظار می رود که این پژوهش برای افرادی مفید باشد که قصد سرما‌یه گذاری یا مدیریت بازرگانی در این کشور‌ها را دارند و بسیاری از مفاهیم آن نیز در حوزه تجارت جهانی‌ مفید خواهد بود.

واژگان کلیدی: اخلاق، بازاریابی، تاجران، مقایسه میان فرهنگی ‌

ادامه مطلب

 
 
مطالعه و بررسی توسعه موانع گردشگری در استان کردستان شهرستان بیجار

نویسندگان:
امیر علی منصوری
کارشناسی ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار


TMBA چکیده:
توسعه گردشگري به ويژه در كشورهاي كمتر توسعه يافته عالم موثري براي مقابله با فقر است و موجب افزايش درآمد قشرهاي مختلف جامعه و توزيع عادلانه ثروت كاهش نرخ بيكاري و رونق اقتصادي و در نتيجه بهبود سطح رفاه و كيفيت زندگي مردم ميشود. بسياري از صاحبنظران گردشگري را يك فرصت منحصر به فرد اقتصادي ميدانند در سالهاي اخير گردشگري به منبع عظيم درآمد در تجارت جهاني و عنصر مهمي در بهبود تنظيم موازنه بازرگاني و راز پرداختهاي بسياري از كشورها تبديل شده است گردشگري بعنوان صنعت بدون دود، توانمنديها و پتانسيلهاي بيشماري دارد رشد قابل توجه و چشمگيري گردشگري در پنجاه سال اخير بيانگر اهميت فراوان اقتصادي و اجتماعي اين پديده است. نظر به اهميت روزافزون تامين پس انداز طريق صادرات غير نفتي جهت توسعه كشور و اهميت گردشگري به عنوان يكي از عوامل توليد ارز براي دستيابي‌به اين امر مهم بايد پژوهش و تحقيقات گستردهاي صورت گيرد تا در توسعه اين صنعت در مناطق مختلف كشور از جمله منطقه بیجار نقش برجسته¬اي ايفا كند. اين تحقيق با هدف بررسي موانع موثر بر عدم توسعه گردشگری در بیجار انجام پذيرفت كه با طرح دو سوال اصلی در خصوص تاثير موانع موانع بازاریابی،موانع زیر بنایی وشش فرضیه (عدم تبلیغات،کمبود دفاتر اطلاع رسانی،عدم برگزاری جشنواره‌ها فصلی،نامطلوب بودن امکانات رفاهی بهداشتی،نا مطلوب بودن سیستم حمل و نقل،کمبود محورهای ارتباطی)مورد بررسي قرار گرفت. روش اجراي تحقيق توصيفي پيمايشي بوده كه در راستاي جمع آوري داده‌ها از روشهاي كتابخانه‌اي و ميداني (توزيع پرسشنامه استفاده شد) نتايج كلي حاصل از تجزيه و تحليل كه از ديدگاه كاركنان و مديران سازمان با استفاده از آزمون همبستگي اسپيرمن تمام روابط در سطح خطاي 5% معنادار بوده و نامطلوب بودن امکانات رفاهی و بهداشتی بيشترين و کمبود سیستم حمل و نقل مناسب كمترين تاثير را بر متغير وابسته صنعت گردشگری داشته است هم چنين با استفاده از آزمون فريدمن متغيرها به شکل زیر از ديدگاه مديران و كاركنان طبقه بندی شده اند:عدم تبلیغات مناسب،نامطلوب بودن امکانات رفاهی و بهداشتی،کمبود دفاتر اطلاع رسانی گردشگری،عدم برگزاری جشنواره‌های فصلی، نامطلوب بودن سیستم حمل و نقل،کمبود راهها ومحورهای ارتباطی و نامطلوب بودن آنها.


واژگان کلیدی : گردشگری،موانع بازاریابی،موانع زیربنایی،تبلیغات،توسعه گردشگری

ادامه مطلب

 
 
بررسی رابطه بین مهارت های کارآفرینی و توسعه کارآفرینی سازمانی (شهرک های صنعتی شرق گلستان)

نویسندگان :
حسین منصوری فر  -نویسنده مسئول

h_mansouri@yahoo.com
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی(گرایش مدیریت منابع انسانی)  دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
دکتر حميدرضا رضوي     
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی شمال استادیار
دکتر سعيد امام قلي زاده  
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی شمال

 

TMBA چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه بین مهارت های کارآفرینی و توسعه کارآفرینی سازمانی (شهرک های صنعتی شرق استان گلستان) می پردازد. جامعه آماري اين پژوهش کلیه مدیران عالی و مدیران میانی واحدهای بهره بردار موجود در شهرک های صنعتی شرق استان گلستان می باشند. جامعه مورد نظر ما 210 نفر مي‌باشد و نمونه مورد نظر ما در اين بررسي 136 نفر است كه با استفاده از جدول مورگان و كرجسي انتخاب شده است. چون در هر تحقیق امکان عدم برگشت پرسشنامه وجود دارد، 10 درصد به تعداد نمونه آماری اضافه گردید و بر این اساس 150 تا پرسشنامه استاندارد توزیع شد همچنين با توجه به اینکه اعضای گروه نمونه به یک گروه، مدیران تقسیم می شود، جهت انتخاب نمونه مناسب از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. در اين پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد مهارت هاي كارآفريني و پرسشنامه استاندارد توسعه كارآفريني كه روايي و پايايي آن توسط پنج نفر از اساتید مجرب در زمینه مدیریت، کارآفرینی و روش تحقیق تاييد گرديد، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي شامل جدول توزیع فراوانی، فراوانی مطلق، و درصد فراوانی ها نظیر میانگین و شاخص های گرایشی به مرکز بر حسب نیاز برای توصیف داده‌های پرسشنامه در هر یک از متغیر های تحقیق و از آمار استنباطی متناسب نظیر ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون، آزمون واریانس و تحلیل استنباطی استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتيجه چنين حاصل شد كه بين مهارتهاي كارآفريني و توسعه كارآفريني سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.


 واژگان کلیدی: مهارت هاي كارآفريني – كارآفريني – توسعه كارآفريني – شهرك صنعتي

ادامه مطلب

 
 
مديريت عرضه بین المللی: تعادل بین هزینه های کل و خدمات مشتری

نویسندگان :

دکتر  شهباز براهویی
ساناز خاکی نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی   
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم

 

TMBA چكيده:

 بسیاری از شرکت های تجاری داراي یک رویکرد جهانی در بازار عرضه بوده و به دنبال یافتن منابع کم هزینه خارجی به منظور دستیابی به کاهش هزینه هستند.  با این حال، عدم وجود شواهد کافی منابع در سطح بین المللی در واقع به بهبود عملکرد اقتصادی منجر می شود. این می تواند دو چالش مهم را برای رسیدن به تعادل توضیح دهد: (1) هزینه های خرید و لجستیک، و (2) خدمات به مشتریان.  هدف از این مقاله بررسی سازمان و مدیریت عرضه بین المللی از چشم انداز کل هزینه

با توجه به هر دو هزینه خرید و تدارکات است.  تحقیقات قبلی در تعدادی از شرکت های نروژی که از منابع چیني داشتند چهار حالت را برای مدیریت عرضه بین المللی شناسایی کرده است. در این مقاله با بهره گیری از مراجع مدیریت عرضه و مثال یک شرکت خرده فروشی و عمده فروشی نروژی به تجزیه و تحلیل و بحث در مورد این وضعيت ها و  اثرات آنها در کل هزینه و خدمات به مشتریان پرداخته شده است. سهم نظری در این مقاله مفهوم ديدگاه هزينه کل بر مدیریت عرضه بین المللی و بحث در مورد هزینه های در ارتباط با خدمات مشتری است. این سهم ممکن است، به نوبه خود، به شرکت هايی کمک كند که منبع خارجی و کم هزینه دارند.

ادامه مطلب

 
 
مطالعه تجربی کارامد عناصر آمیخته ی بازاریابی در صنعت بیمه

نویسندگان :

حسین‌علی سلطانی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
بابک زردلانی
سیامک دانایی فر

 

TMBA چکیده:
هدف این مقاله جلب توجه به سمت اهمیت عناصر آمیخته ی بازاریابی در ایجاد درآمد حق بیمه و حجم کسب و کار بیمه در صنعت بیمه می باشد. به ویژه این مقاله به دنبال توصیف اهمیت دسته بندی شده عنصر ارتباط آمیخته ی بازاریابی مورد نظر می باشد: تبلیغات تجاری، فروش شخصی، پیشبرد فروش، تبلیغ و روابط عمومی ، حمایت مالی و بازاریابی مستقیم در بهبود ارائه خدمات سازمان های بیمه قابل تحسین تصور می شود.این مقاله توصیه می کند که استفاده کارامد از عناصر آمیخته ی بازاریابی به شما کمک می کند اطلاعات را فراهم آورید، آگاهی بیشتری ایجاد کنید، ادراکات و دیدگاه ها را تغییر دهید، تصویر صنعت و وفاداری برند را ایجاد کنید.  


واژگان کلیدی:
آمیخته ی بازاریابی، صنعت بیمه

ادامه مطلب

 
 
بررسي رابطه ساختار سازماني و مديريت دانش

(مطالعه موردي: بانکهای تخصصی شهرستان سنندج)

نویسنده :
امیرعلی منصوری
کارشناسی ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار

TMBA چکیده:
هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه میان ساختار سازمانی  و مدیریت دانش در بانکهای تخصصی شهرستان سنندج بوده است. در این پژوهش ساختار سازمانی متغییر مستقل و مدیریت دانش متغییر وابسته است. ابعاد ساختار سازمانی از نظر رابینز عبارتند از پیچیدگی سازمانی، رسمیت سازمانی و تمرکز سازمانی است و همچنین ابعاد مدیریت دانش عبارتند از كسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و بكارگيري دانش می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش و پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی استیفن رابینز استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ اهداف پژوهشی، کاربردی و با شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق بانکهای تخصصی شهرستان سنندج بوده است که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 123 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. همچنین با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه اصلی این پژوهش که رابطه بین ساختار سازمانی و مدیریت دانش است و فرضیات فرعی هم عبارتند از رابطه بین ابعاد ساختار سازمانی از دیدگاه استیفن رابینز با مدیریت دانش.
بانکهای تخصصی شامل بانک توسعه صادرات، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی و بانک مسکن می باشد.

واژگان کلیدی: ساختارسازمانی، مدیریت دانش، بانکهای تخصصی شهرستان سنندج

ادامه مطلب

 
 
تأثیر پارامترهای شهری بر زیبا سازی بازارهای شهری(مطالعه موردی شهر تهران)

نویسندگان :

افشین رسولی
کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه طباطبایی
afsheen.rasouli441@gmail.com
محمدرضا عطارپور
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
سجاد رسولی
کارشناسی پروتز دندان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران

 

TMBA چکیده:

در زيبا‌شناسی شهری و بالطبع ارتباط آن با بازارها پارامترهای زيادی نقش دارد. در اين مقوله که از آن جمله می‌توان به رنگ و تناسب رنگها در محيط و فضای شهر، نحوه ساخت و ساز در فضای شهری، ميزان و آرايش فضای سبز، نوع درختان، نحوه قرار گرفتن نمادهای قديمی و سنتی يک شهر، ميزان فضاهای و جاذبه‌های گردشگری از سوی شهر و نوع و ميزان خدمات حمايتی از قبيل فروشگاه های زنجیره ای و نحوه تعامل انها با مشتریان داخلی و خارجی از سوی بازارها اشاره کرد. عدم توجه به پارامترهای ذکر شده در مبحث زيبا‌شناسی بازارهای شهری نقش اساسی در افسردگی جامعه و ايجاد فضاهای نامطلوب برای افراد ساکن و گردشگران به دنبال دارد. اما متاسفانه در روند ایجاد بازارهای جدید گاها چنین مواردی نادیده گرفته می شود.این مقاله به دنبال این است که به بررسی زیبایی بازارهای شهری،ایجاد احساس زیبایی بازارهای شهری در ذهن شهروندان، بپردازد. به همین منظور در بازارهای شهری تهران به صورت تصادفی 150 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. سوالات در دو بخش اطلاعات عمومی و شناسایی مهم ترین فاکتورها در جذاب کردن بازارها بیش از پیش تهیه شد. در نهایت تاکید بر گوناگونی رنگها و بکارگیری طراحی متناسب با فضا و بافت فرهنگی پیشنهاد شد.

 

واژگان کليدی: زيبا‌شناسی شهری، رنگ، فضای شهری، بازارهای شهری

ادامه مطلب

 

 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 84 صفحه بعد