Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

آخرین اخبار
» نگاه اقتصادی و راهبردی نقش گمرک جمهوری اسلامی ایران در توسعه صادرات غی ...
» اظهار نظر حسابرس بر خرید سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...
» بررسی مدیریت زنجیره تأمین از بعد انسانی ...
» بررسی نظریه ها و راههای بهبود انگیزش کارکنان در سازمانها ...
» از بشر دوستی تا تحول؛ نگاهی به بازاریابی حمایتی در کسب و کار مؤسسات و ...
» بررسی ارتباط بین مؤلفه های آمیخته بازاریابی مرتبط با شکل گیری تصویر ...
» اثر اعتماد بر قصد پذیرش بانکداری اینترنتی مشتریان شعب بانک ملّت شهر رش ...
» گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ مرکز راهبردی در توسعه بازار اسلامی ...
» مدیریت الگوهای خرده فروشی
» استراتژی را نباید گفت؟!
 
جستجو
 
پیوند ها

» آموزشگاه بازاریابی
» پرتال رسمی TMBA
» سايت انتشارات بازاريابی
» سايت روزنوشته های پرویز درگی
» سایت مارکتینگ نیوز
» سایت بانك مقالات بازاريابی
» سایت دوماهنامه توسعه مهندسی بازار
» سایت بازاريابي حسي - ميداني
» سایت استعداد شناسی منابع انسانی شایسته
» سایت پادکست بازاریابی ایران
» سايت مشاوره بازاريابی
» سايت تحقيقات بازاريابی
» آموزشگاه بازارسازان
» دپارتمان نورومارکتینگ
» ماهنامه بازاریاب بازارساز

 
بازاریابی ویروسی در یک نگاه

نویسندگان:  
کوروش رفعت نژاد
Koroushrafatnejad@yahoo.com
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده TMBA:
با پیداش اینترنت و توسعه آن، بازاریابی به شکلی نو تغییر کرد و یکی از تکنیکهای نوظهور در بازاریابی (بازاریابی ویروسی) تجارت الکترونیک می باشد که یک استراتژی مبتنی بر اینترنت است که با وجود محبوبیت عوامل مؤثر بر آن همچنان ناشناخته است.
بازاریابی ویروسی از ارتباطات الکترونیکی به منظور رهاسازی پیامهای حاوی نام بازرگان در میان شبکه گسترده خریداران استفاده می کند. در حالیکه در رقابت جهانی در بازار با توجه به نیاز کامل و دقیق برای سرمایه گذاری و همچنین صرفه جویی، بازاریابی ویروسی می تواند با تکیه به قدرت نفوذ پیام نقش ویژه ای در گسترش یک تبلیغ ایفا نماید.
در یک کلام شرکتها می توانند با ارایه خدمات و یا ایجاد یک مفاهیم ارزشمند و بکارگیری مشوقهای مالی به شکل مسابقه و... و یا حتی سرگرمی و یا نمایش انیمیشن و ایجاد حس برتری طلبی تشخیص به سبب وابستگی به برند مشتریان خود را برای انجام کارهای مورد علاقه شرکت برانگیزند.

واژگان کلیدی: بازار یابی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی دهان به دهان، وفاداری

 

ادامه مطلب

 
 
رتبه‌بندی محبوبترین برندهای ورزشی و عوامل موثر بر انتخاب آنها

نویسندگان:
رسول آزادی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
بهرام یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
حسین عیدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی

چکیده TMBA:
این تحقیق با روش تحقيق، توصیفی و به شكل ميداني  با هدف بررسی و رتبه بندی برندهای ورزشی معتبر داخلی و خارجی موجود در بازار کشور و عوامل مؤثر بر انتخاب آنها انجام شده است. دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی کشور جامعه آماری این تحقیق هستند و پرسشنامه برای 805 نفر از طریق اینترنت ارسال شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که از 805 نمونه آماری 100/0 از برندهای خارجی استفاده کرده بودند که این رقم برای برندهای ایرانی 66/0 بود. در این بین دو برند آدیداس و نایک به تنهایی 72/0 برندهای خارجی را به خود اختصاص دادند؛ و برند مجید و دایی نیز با 38/0 در رده‌های برتر برندهای ایرانی قرار گرفتند. همچنین در این تحقیق 10 عامل اثر گذار بر خرید پوشاک ورزشی (شهرت برند، قیمت، کیفیت، توصیه دیگران، تجربه قبلی خرید، نیاز مرتبط با محصول آن برند، ظاهر زیبا، تبلیغات و زیاد دیده شدن، حمایت از رویدادها و تیم‌های ورزشی، صداقت و تطابق با وعده‌های داده شده) مشخص گردید. یافته‌ها نشان داد که در این میان کیفیت با 84/0 و ظاهر زیبا با 44/0، شهرت برند با 41/0 و قیمت و تجربه قبلی خرید با 40/0 بيشترين تاثير را در انتخاب برند داشته است. با توجه به یافته‌های تحقیق به تولیدکنندگان کشور پیشنهاد می‌گردد جهت رقابت با برندهای مشهور ورزشی با توجه به محدودیت‌های مالی به ترتیب اولویت بر روی کیفیت، زیبایی و قیمت مناسب محصولاتشان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمایند.

واژگان کلیدی:  برند، برند ورزشی، انتخاب برند، پوشاک ورزشی، رتبه‌بندی

ادامه مطلب

 

 
 
بازاریابی اجتماعی

نویسنده:
سید محمد حسین مرتضوی نیا
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی- دانشگاه آزاد سلامی – واحد علوم و تحقیقات
h_mortazavinia@yahoo.com

چکیده TMBA:
پیشبرد فروش تعریفی از بازاریابی است که مردم می شناسند. شرکتها همواره به دنبال فروش چیزی به مشتریان هستند، اما در واقع حتی اگر هدف نهایی فروش باشد، وظایف دیگری نیز وجود دارد که موجب تحقق و توسعه می شوند. لذا مدیران شرکتها و سازمانها ناگزیرند در تبیین اهداف و خط مشیهای بازاریابی، عوامل مهمی نظیر نیازها و خواسته های مشتریان و مصرف کنندگان و منافع جامعه را در کوتاه مدت و بلندمدت در نظر بگیرند که به تعبیری همان مفهوم بازاریابی اجتماعی است. بازاریابی اجتماعی اولین بار در دهه 1970 توسط فیلیپ کاتلر، مطرح شد. او با ترکیب مفاهیم مربوط به تغییرات اجتماعی و بازاریابی تجاری و فنون تبلیغات، اصول این بحث را پایه گذاری کرد. رسالت اصلی بازاریابی اجتماعی تأثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی و انسانی است. در بازاریابی اجتماعی کسب سود و منافع شخصی اولویت اصلی به شمار نمی رود. بعبارت دیگر، تأکید بازاریابی اجتماعی تنها ارضای نیازها و خواسته های افراد اجتماع از طریق فرآیند مبادله و داد و ستد نیست، بلکه تأثیرگذاری بر اعمال و رفتار افراد در اجتماع است.

واژگان کلیدی: بازاریابی اجتماعی، بازاریابی تجاری، فلسفه مدیریت بازاریابی، آمیخته بازاریابی

 

ادامه مطلب

 
 
تأثیر قابلیت مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد بازاریابی در مؤسسه ثامن استان گیلان

نویسندگان:

دکتر محسن طرفدار

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان

سید علیرضا بروجردی علوی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی

alirafati1357@gmail.com

 

چکیده TMBA:
امروزه  اساسي ترين دغدغه‌ي مديران شرکتهاي توليدي و سازمانهای ارایه دهنده خدمات، ارايه‌ي بهترين عملكرد در زمينه ي بازاريابي است و برای دستیابی به عملکرد برتر به تکنیکهای مختلف دست می زنند. عملکرد بازاریابی به عنوان کلید دستیابی به بهبود موفقیت، یکی از مهمترین ابزارهای سنجش موفقیت سازمان است و  نیازمند ارزیابی و سنجش مداوم است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان موسسه اعتباری ثامن استان گیلان به تعداد 178 نفر می‌باشند. که با بهره‌گیری از فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 122 نفر تعیین شده است. در اين تحقيق برای تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از روش های آمار توصیفی و نیز از روش‌های آمار استنباطی استفاده شده است. در واقع در ابتدا با استفاده از نرم افزار SPSS، هر متغیر در قالب جداول و شاخص‌های آماری توصیف شده و سپس جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون فرضیه‌ها و در کل برای تعمیم نتایج از نمونه به جامعه آماری از روش مدل سازی معادله ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده شده است.

واژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت دانش، عملکرد بازاریابی، عملکرد نوآوری.

ادامه مطلب

 
 
تأثیرات مزایای برند بر روی وفاداری برند: مکانیسمهای واسط

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني(بازاريابي)
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
از آنجاییکه مطالعات انجام شده توجه خاصی را معطوف این امر می‌نمایند که چگونه مزایای برند کیفیت رابطه را توسعه می‌بخشد، نظیر اعتماد و رضایت، این مطالعه از این رویکرد فراتر رفته و نقشهای واسطه‌ای کیفیت رابطه برند (BRQ) و کیفیت رابطه مشتری (CRQ) در رابطه میان مزایای برند و وفاداری برند در زمینه‌های خدمات فروشگاهی را نشان می‌دهد. 524 پرسشنامه معتبر از پاسخ‌دهندگان در سنین مابین 15 و 24 سال با استفاده از مدل‌بندی تعادل ساختاری، آنالیز گردیدند. بنابراین، این مطالعه موجب هم‌بخشی‌های متعاقب با مطالعات دیگر شده است: (1) اهمیت BRQ و CRQ را بعنوان واسط در رابطه میان مزایای برند و وفاداری به آن را نشان می‌دهد، و بنابراین درک عمیقی از فرایند شکل‌گیری وفاداری برند بدست می‌دهد، بویژه در زمینه‌های خدمات فروشگاهی؛ (2) نقش‌های BRQ و CRQ را در برقراری وفاداری برند در سه چهارچوب تئوریکی شفاف‌سازی می‌سازد؛ و بنابراین اعتبار این تئوری‌ها را از زمینه B-B به B-C بسط می‌دهد (برای مثال، خدمات فروشگاهی).

واژگان کلیدی: مزایای برند، وفاداری برند، کیفیت رابطه برند، کیفیت رابطه مشتری، خدمات فروشگاهی، مدل‌بندی تعادل ساختاری

 

ادامه مطلب

 
 
مطالعه تجربی پیشایندها و پیامدهای التزام برند

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني(بازاريابي)
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
هدف از این مقاله، توسعه و آزمون تجربی مدلی از التزام برند است. بطور خاص، هدف ارزیابی کردن هم پیشایندها و هم پیامدهای التزام برند، از نقطه‌نظر مدیریت می‌باشد.
معیار قابلیت اطمینان و اعتبار التزام برند برقرار گردید. مدل SEM در شرایط انطباق شاخص سازش، خوب عمل نمود. نتایج نشان دادند که مزایای کارایی برند اصلی (پیامدها) از التزام برند وجود دارد. بعلاوه، و مهم برای مفاهیم عملی، نتایج نشان می‌دهند که منشأ برند یک پیشایند مهم برای التزام برند است.
مطالعه براساس رویکردهای مفهومی قبلی (اساساً مصرف‌کننده) برای التزام برند شکل گرفته است، اما با جلو رفتن بیشتر شواهد تجربی درخصوص طبیعت، پیشایندها و پیامدهای التزام برند فراهم نموده است و بعلاوه، نقطه‌نظر مدیریت را ارائه می‌کند تا نقطه‌نظرات مصرف‌کننده را. ضرورتاً، مطالعه چشم‌انداز جدیدی از عوامل را آشکار می‌سازد که مؤسسات را برای ارتباط دادن، درگیر کردن برندشان با مصرف‌کنندگان تشویق می‌کند. التزام برند یک مفهوم دوجانبه است، که هم نقطه‌نظر مصرف‌کننده و هم نقطه‌نظر مؤسسه را انعکاس می‌دهد.
 

 

واژگان کلیدی: برندینگ، منشأ برند، التزام برند، کارایی مالی، کارایی برند.

 

ادامه مطلب

 
 
زنجيره ارزش برند در عمل؛ رابطه بين شاخصهای ذهنی مشتریان و عملكرد بازار: بررسي كالاهاي تند مصرف مصرف کننده نهائی در بازارسوئد

نويسندگان:
يوهان انسلموسن
نيكلاس بوندسون
مترجمين:
منصوره صادقي
mehrani63@gmail.com
هرمز مهراني

چكيده TMBA:
براي چندين دهه، مديران بر اساس شاخصهای ذهنی مشتریان به تحليل، برنامه ريزي و اجراي استراتژيهاي بلند مدت برندها پرداختند. به طور کلی، اين شاخصها عبارتند از: رضايت مشتري، تمايل به برند، ترجيح برند و تبلیغ مثبت مشتریان راضی. يكي از اركان اصلي ادبیات مديريت برند، ارتباط فرضي بين داراييهاي برند مبتني بر مشتري كه اغلب شاخصهای ذهنی مشتریان است و عملكرد آينده و بلندمدت بازار مي باشد. با اين حال، تعداد اندكي از مطالعات و بررسيهاي انجام شده به صورت نظام گرایانه نحوه ي ارتباط بین شاخصهای ذهنی مشتریان و عملكرد واقعي بازار را مورد بررسي قرار داده اند. مطالعه ي حاضر به بررسي ارتباط بين شاخصهای ذهنی مشتریان و عملكرد واقعي بازار مي پردازد. در اين مقاله، ده شاخص ذهنی مشتریان و چهارده شاخص عملكرد بازار در ده گروه در بازار كالاهاي تند مصرف مصرف کننده نهائی كشور سوئد مورد شناسايي و بررسي قرار گرفت. اين مطالعه مبتني بر داده هاي نظرسنجي سال 2007 است كه با داده هاي مربوط به خريد لوازم خانگي سال 2007 وسال2010مقايسه شد.اگرچه شاخص های ذهنی مشتریان ارتباط زيادي با يكديگر دارند، ولي ارتباط آنها با عملكرد بلندمدت برند در بازار متفاوت است. يكي از رويكردهاي دقيق نسبت به پيوند بین عملكرد بازار و شاخصهای ذهنی مشتریان آن است كه هيچ شاخص مشخصی  وجود ندارد كه بتوان به آن اتکا کرد. توصيه ي نويسندگان آن است كه با استفاده از يك چارچوب مبتني بر جريان نقدينگي و با در نظر گرفتن این که از كداميك از سه نوع اصلي عملكرد بازار (افزايشی، پايدار و يا با شتاب رشد نقدینگی) مورد نظر باشد، مي توان از شاخصهای ذهنی مشتریان مختلفي استفاده كرد.
واژگان كليدي: شاخصهای  عملكرد بازار، شاخصهاي عملكرد كليدي، نماگرهای عملكرد كليدي، تحقيقات بازار، شاخصهای ذهنی، ارزش ویژه برند، مدیریت برند

 

ادامه مطلب

 
 
بررسی بازاریابی حسی

نویسندگان:
جواد میرزایی
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
 سید عماد حسینی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
حشمت‌اله مرادی‌شرف
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

چکیده TMBA:
شرکتها با خلق تجربه مثبت مرتبط با برند برای مشتریانشان، تلاش می‌کنند وفاداری مشتریان را به برند‌شان افزایش دهند. بنابراین ضرورت دارد که شرکتها برای ایجاد تجربه مثبت، از بازاریابی چندحسی استفاده کنند و ارتباط حسی قوی با مشتریانشان برقرار کنند. تجربه برند مفهومی نوین در مدیریت بازاریابی است که در دهه اخیر پژوهشگران به اهمیت آن پی برده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی بازاریابی حسی بود.
بررسی نتایج پژوهشهای مختلف نشان داد که بازاریابی حسی بر رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان تأثیرگذار است. به صاحبان برندها توصیه می‌شود برای افزایش وفاداری مشتریانشان محیطی لذت‌بخش با استفاده از تکنیکهای حسی مانند پخش موسیقی، بوی خوش، لمس محصولات و غیره، ایجاد کنند به‌طوری که حواس پنج‌گانه مشتریان را تحریک و محصولاتی با ویژگیهای حسی (رنگهای مناسب، طرح، بو و...) تولید کنند.


واژگان کلیدی: بازاریابی حسی، حواس پنج‌گانه، تجربه برند، وفاداری مشتریان

 

ادامه مطلب

 
 
بازاریابی ویروسی

Viral-marketing
نویسنده:
نفیسه احمدیان
دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات تهران
مدیریت بازرگانی_مدیریت مالی
کارشناسی ارشد
nafiseh_ahmadyan@yahoo.com

چکیده TMBA:
رقابت جهانی در بازار ایتنرنت نیاز به برنامه ریزی کامل و دقیق از سرمایه گذاری دارد. شرکتهای راه اندازی با یک بودجه محدود نیاز به کاهش هزینه ها در هر جائی که امکانپذیر است دارند. حذف هزینه های مجوز با بکار بردن نرم افزار منبع باز که صرفه جویی بزرگی برای شرکتها و بازاریابی ویروسی تبدیل شده گزینه ی شماره یک برای ایجاد آگاهی می باشد. قدرت نفوذ بر خط کلمات شفاهی نقش گسترده ای را در گسترش یک پیام بازی می کند.


واژگان کلیدی: ویروسی، بازاریابی، رقابت جهانی، اینترنت، پیام

 

ادامه مطلب

 
 
بررسی تأثیر آمیخته ی بازاریابی خدمات بانکی بر ابعاد ارزش ویژه ی برند بانک صادرات

(مطالعه موردی: بانکهای صادرات شرق گیلان)
نویسندگان:  
مریم حسن زاده
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت                                          
hassnzadehm20@yahoo.com
مهدی طهماسبی راد
دانشگاه آزاد واحد رشت
مدیریت بازرگانی-بازاریابی
mahdi-tr@hotmail.com

 
چکیده TMBA:
برند و توجه به برندسازی در چند سال اخیر همواره مورد توجه بسیاری از سازمانها اعم از خدماتی یا تولیدی قرار گرفته است. در این میان یکی از مهمترین مؤلفه های مرتبط با برند ارزش ویژه ی برند است. ارزش ویژه نام و نشان تجاری، ارزشی است که یک نام و نشان تجاری به محصول می افزاید. تحقیقات مختلف مشخص نمود که ارزش واقعی، درون محصول یا خدمات نیست بلکه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد می کند. از بین کلیه ی سازمانهای خدماتی بانکها یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی در هر کشور محسوب می شوند و ارزش ویژه ی برند برای آنها بسیار اهمیت دارد. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته ی بازاریابی خدمات بانکی بر ابعاد ارزش ویژه ی برند بانک صادرات است. در این راستا سؤال اصلی تحقیق نیز به این صورت مطرح شده است که عوامل مؤثر بر ارزش ویژه ی برند کدامند و کدامیک از عوامل بیشترین تأثیر را دارند؟ پژوهش جاري از نوع پژوهشهاي كاربردي و از نظر دسته بندی پژوهش بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقيقات توصیفی است. جامعه ی آماری تحقیق کلیه ی مشتریان بانک صادرات در شرق گیلان می باشد و تعداد نمونه نیز 356 نفر است. در این تحقیق از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات هم از نوع پرسشنامه ي استاندارد است. براي بررسي فرضيه هاي پژوهش از تحليل عاملي تأييدي و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتيجه ي پژوهش حاكي از تأثیر مثبت و معنی دار خدمات بانکی، دسترسی به شعب و تبلیغات تجاری بر آگاهی از برند، تداعی از برند، وفاداری به برند و کیفیت خدمات ادراک شده بود. از سوی دیگر تأثیر مثبت و معنی دار آگاهی از برند، تداعی از برند، وفاداری به برند و کیفیت خدمات ادراک شده بر ارزش ویژه ی برند نیز به تأیید رسیده است.


واژگان کلیدی: ارزش ویژه ی برند، آمیخته ی بازاریابی، بانک صادرات، مدل سازی معادلات ساختاری.

 

ادامه مطلب

 

 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 112 صفحه بعد